Tandartsassistenten - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MaritenRobynInAzie - WaarBenJij.nu Tandartsassistenten - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MaritenRobynInAzie - WaarBenJij.nu

Tandartsassistenten

16 Augustus 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Gister zijn we voor het eerst naar de tandartspraktijk geweest. Het ziet er allemaal best mooi uit. Er zijn 3 stoelen en elke ochtend en elke middag komt er een groep kinderen die dan allemaal naar de tandarts gaan. Wij waren er 's middags en hebben toen geholpen in de wachtruimte. We hebben de kinderen uitgelegd hoe ze goed hun tanden moeten poetsen en wat voor eten en drinken wel en niet goed is voor hun tanden. Daarna hebben we een aantal spelletjes met ze gedaan, het duurt namelijk wel een paar uur voordat alle kinderen geweest zijn en ze moeten allemaal op elkaar wachten. Hierna hebben we nog twee lessen gegeven op de school die ernaast zit. Bij een les had de leraar het heel druk met andere dingen, zoals hij zelf zei, dus hebben wij de les maar overgenomen.

Vandaag zijn we weer naar de tandartspraktijk geweest maar deze keer was het heel anders. We mochten de tandartsen assisteren! We mochten vocht wegzuigen terwijl de tandarts bezig was en we mochten gevulde tanden uitharden met een UV lamp. Er zijn ons wel een aantal dingen opgevallen. Bij een heel aantal wordt er een tand of kies verwijderd. Hiervoor moet er eerst verdoofd worden, maar de meeste kinderen geven geen krimp, ook niet wanneer de tand eruit gewrikt wordt. Ook hadden alle kinderen gaatjes. Hieraan konden we zien dat ze zeker niet elke dag hun tanden poetsen en dat ze waarschijnlijk heel veel chemische, zoete dingen eten die allemaal bij de scholen te koop zijn. We hadden eerder al heel veel kinderen met dit spul gezien. We vonden het assisteren van de tandartsen een super leuke ervaring, ook leuk om eens te zien hoe dat nou allemaal gaat!
Morgen gaan we weer met de mobile library op pad, dat betekent weer lekker buiten lezen en tekenen met kinderen!

• 16 Augustus 2016 - 15:27

Karin:

Mooi verhaal weer, dames! Misschien stap je wel over naar tandheelkunde, Robbie

• 16 Augustus 2016 - 18:03

Ellie Boot:

Nou, jullie maken er goed werk van! En wat zijn die kinderen dapper. Zijn ze wel wat pijn gewend? Of hebben ze geleerd niet te piepen? Veel plezier morgen met de library!

• 17 Augustus 2016 - 00:02

Celine:

Hee meiden,

Wat een werk verrichten jullie daar! Wat een diversiteit en wat maken jullie veel mee!
    Geniet van elk moment! Zij zijn erg blij met jullie handen! Harde werkers!

En dan naast het harde werken is er ook nog tijd voor lekker eten en heel veel van het land zien!
    Het is heel leuk om al jullie verhalen zo te lezen!

Succes morgen (voor jullie al bijna ochtend) en heel veel plezier bij de mobile library!

Geniet nog van alle mooie momenten!

Xxx Celine