3 dagen in 1. Lekker effecient. Lekker Nederlands. - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MaritenRobynInAzie - WaarBenJij.nu 3 dagen in 1. Lekker effecient. Lekker Nederlands. - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van MaritenRobynInAzie - WaarBenJij.nu

3 dagen in 1. Lekker effecient. Lekker Nederlands.

10 Augustus 2016 | Cambodja, Kâmpôt

08-08
Maandag hebben we de eerste dag gehad. We waren best wel heel benieuwd hoe het zou zijn, wat we zouden gaan doen enz. S' ochtends hebben we voor het eerst deze vakantie echt uitgeslapen! Daarna hebben we ontbijt en lunch maar in één gedaan en rond half 2 zijn we naar kantoor gegaan (iets wat we allebei nooit hadden gedacht dat we zouden zeggen). Na wat uitleg over de verschillende projecten, en het doorgeven van onze voorkeuren zijn we aan het werk gezet. Het nakijken van toetsen. Wel heel moeilijk om een Engelse tekst na te kijken die helemaal vol fouten staat, en zonder criteria waar je op moet beoordelen. De opdracht voor ons was eigenlijk 'doe maar wat'.
Hierna zijn we naar de tandarts kliniek gegaan, waar we volgende week ook 2 dagen gaan helpen. De kliniek zat naast de school, waar we drie lessen hebben gegeven. De kinderen zijn super enthousiast, maar het is heel moeilijk om het niveau te bepalen. Sommige leraren zijn niet eens goed verstaanbaar in het Engels, en leren leerlingen foute dingen aan. Logisch dat het niveau hier moeilijk vooruit komt. Het verbeteren van de leraar is alleen not done, want dan lijdt de leraar gezichtsverlies ten opzichte van de leerlingen. Voor ons best lastig on hier een evenwicht in te vinden.

09-08
Vandaag zijn we vroeg op pad gegaan met de mobiele bibliotheek. Deze rijdt naar scholen op het platteland, met een heleboel boeken. De leerlingen leren dan lezen en spreken. Afhankelijk van de leeftijd leren ze Khmer (we lokale taal) of Engels. De kinderen zijn super lief, en super enthousiast. Ze zijn alleen wel heel jong (4-6 jr), dus ze verstaan nog geen Engels.
De komende drie dagen gaan we lesgeven, en de komende weken hebben we doorgegeven dat we ook vooral bij de tandarts kliniek en mobiele bibliotheek willen meelopen. Hopen dat dat door kan gaan!
Voor vanavond hebben we een boottocht geboekt. Volgens ons is de combinatie van boten en ons niet zo goed, aangezien we wéér in onweer zitten. Gelukkig dit keer wel ver weg. Zometeen weer een lekker restaurantje opzoeken en dan zitten we zo weer midden in de week!

10-08
We zitten nu gezellig te ontbijten in Java Bleu. Het is echt leuk om alle restaurantjes hier te proberen. Overal zijn westerse invloeden qua eten te merken, maar we proberen zoveel mogelijk bij het lokale eten te blijven. Oa voor het eten zijn we hier!
Gisteravond hebben we kort gekeken bij een heel leuk boetiekje tegenover het restaurant. Vanochtend zijn we terug gegaan en hebben we een heleboel leuke souvenirs gescoord.
Vanmiddag gaan we weer lesgeven, en vanavond met de groep naar een open mic avond in het restaurant tegenover ons hostel.

• 10 Augustus 2016 - 08:13

Wilco:

Jullie zijn goed bezig dames, en zijn straks weer een hele ervaring rijker, veel plezier nog.
    Groeten Willy

• 10 Augustus 2016 - 14:53

Karin:

Hoi Robyn en Marit, wat een leuke verhalen allemaal. Ik hoop er nog veel te lezen! Succes daar!!

• 11 Augustus 2016 - 13:06

Jan&Liesbeth :

Mooie verhalen meiden,jullie zijn goed bezig om de mensen weer wat verder te helpen. Geniet ervan en ook van alle andere belevenissen. Liesbeth &Jan